Napisane przez: annajamaica | Sierpień 7, 2012

Wszystkiego najlepszego z okazji 50-tych urodzin

Spóźnione, ale szczere życzenia urodzinowe. Bo urodziny były w poniedziałek, 6 sierpnia. Jamajka, jako niepodległy kraj, ma 50 lat.
Na tę ‘wiekopomna chwiłę’ przygotowano szereg imprez. Relacja z głównych obchodów pojawi się wkrótce, a tymczasem mały wstęp do relacji.

Już od conajmniej miesiąca cała wyspa szykowała się do tej okrągłej rocznicy. Budynki zarówno od zewnątrz jak i w środku przystrojone zostały w narodowe barwy. Praktycznie wszędzie jest zielono-żółto-czarno. Nawet słupy i drzewa oklejono czymś w tych trzech kolorach.
Jak choćby na tym zdjęciu, które cyknęłam jak stałam któregoś dnia na czerwonym świetle. Na dalszym planie widać słup oklejony trójkolorową tapetą. Zdjęcie robiłam przez szybę z widoczynymi maziajami, bo kilka świateł wcześniej gostek mi ‘umył’ szybę, pomimo mojego braku zgody na tę ‘usługę’.

W ciągu kilku dni poprzedzających urodziny,  jak tylko gdzieś wyszłam to wracałam do domu z flagą. Tak zakablował mnie rodzinie mąż, z typowo jamajską przesadą.
No…raptem mam tych flag dwie. 🙂 Ale flagi, w różnych rozmiarach, można było kupić niemal na każdym rogu ulicy i skrzyżowaniu. Więc kupiłam jedną, żeby mieć w aucie. Nie że ze mnie taka jamajska patriotka, tylko górę wziął wzgląd bardziej praktyczny. Jak uliczni sprzedawcy zachęcali do kupna to wskazywałam na flagę i mówiłam, że już właśnie jedną zakupiłam. Więc z zawiedzionym ‘oh, ok’, odchodzili.
A jedną chorągiewkę dostałam. O, taką:

O 50-tej rocznicy niepodległości przypominały nie tylko flagi i narodowe kolory widoczne prawie wszędzie, ale także oficjalne logo obchodów rocznicowych, którego symbolem został jeden z symboli narodowych – autochtoniczny czarno-zielony koliberek zwany Doctor Bird.
Udało mi się raz uchwycić koliberka w obiektywie, pijącego nektar:

A tutaj oficjalne logo obchodów:

Logo 50-tej rocznicy na opakowaniu chleba:

Zmieniono nawet częściowo walutę, dla upamiętnienia rocznicy. Front banknotów ma oficjalne logo rocznicowe, a tył zdjęcie jakie wykonano 50 lat temu, a które oddawać ma kolejny symbol Jamajki ‘out of many – one people’, czyli ‘z wielu – jeden naród’.
Oficjalnym godłem z zapisanym ‘out of many one people’ jest to:
(to część dekoracji przygotowanych na stadionie narodowym, cyknęłam o zmierzchu)

A tutaj banknoty.
Po lewej banknoty rocznicowe, a po prawej banknoty tak jak wyglądają zazwyczaj.
Zatrzymałam sobie stówkę i pięćdziesiątkę na pamiątkę, bo takie świeże, wyprasowane.

Ma się rozumieć jest masa innych rzeczy, pamiątek itd z jamajską flagą czy rocznicowym logiem. Koszulki, sukienki, kolczyki, co tylko bądź.
Podczas ostatniej wizyty w supermarkecie mój wzrok przykuło to:

Zakupiłam, w ramach rekompensaty za brak rocznicowego rumu (ładnie zapakowany), którego w sklepie już nie było.
Po otwarciu pudełka zobaczyłam to:

Heh, teraz mogę zaśpiewać ‘sweet sweet Jamaica’

Skomentuj

Kategorie

